Alla inlägg under september 2010

Av Angelika - 20 september 2010 11:18

..På min mage.. Men ansiktet behöver ni inte se, för det är ju inte hur snygg jag är som ni ska få se... mohahaha


Mage v25 (24+2)


  


Är så fruktansvärt svårt att visa hur magen ser ut.. tycker den ser större ut i verkligheten, men men :P

Av Angelika - 20 september 2010 10:56

Funderar lite på det här med ögonfärg..

Hur stor chans är det att barnet för bruna ögon då den ena partnern har bruna och den andra blåa? Vad fick era/erat barn för färg och vad har ni själva? :) Känns som att blått är mer dominant?!


  

Bm

Av Angelika - 20 september 2010 10:42

Har varit hos min barnmorska idag. Som jag tyvärr kommer måste byta nu när jag flyttar, men sånt är livet. kan inte stå och trampa på samma bara för att nånting är bra :)


Allt såg iaf bra ut och bebis hjärta pickade på för fulla muggar. Hon kände även en lillfot som började lägga sig i då hon mätte magen, så då fick jag veta att bebis låg med huvudet snett nedåt och benen uppåt. Som jag iofs trodde, eftersom den sparkas rätt mycket :P


Dock så börjar mina kilon Öka. och inte sakta, utan fooort. fattar inte hur man kan från att aldrig ha kunnat gå upp i vikt, till att bli en tjockis bara jag ser på sötsaker. Men ännu är det väl ingen fara.. I v24 stod det att man "borde" ha gått upp 5-7kg och att endel gått upp mer. Och nu är jag i v25 och har gått upp prick 8kg.. well, måste ta tag i detta! ;)

Dock finns det dom som svälter sig när dom är gravida och det fattar jag inte?! Why? stackars lilla bebis som inte får någon näring.. För hur dåligt man än mår så kan man fasiken äta soppa/frukt eller annat, tro mig i know...

Av Angelika - 19 september 2010 12:24

Eftersom jag oftast slarv skriver då jag bloggar så kan små fel bli stora fel.. Ser där på Ost inlägget att jag skrivit HÅRostar ist för HÅRDostar, haha.. Fräscht med hårostar! ;-P Men ska såklart vara HÅRDOSTAR! =)

Av Angelika - 19 september 2010 12:20

  

Har en Blåbärspaj i ugnen, det kommer bli mumsigt med vaniljsås till! :P


Men först köttsoppsrester från igår...

Av Angelika - 19 september 2010 07:15

Grattis till vinsten igår. 5-3, inte illa Pinkat!

 

  

 

(När det gäller Hockey)

Av Angelika - 19 september 2010 07:07

  


.. Hårdost inte innehåller laktos?

Då är du ganska ovanlig! Bara tre av tio svenskar känner till att det är fritt fram för laktosintoleranta att njuta av alla goda hårostar!



Källa: Svensk mjölk

Av Angelika - 18 september 2010 12:52

Vecka 25


Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern.
Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång.
Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.


Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.


Boktips inför förlossningen
”Att föda” och ”Att möta förlossningssmärtan” av Gudrun Abascal
”Förlossningsrädsla” av Berit Sjögren
”Rädd att föda: din väg till att våga” av Leni Söderberg och Nicole Silverstolpe
”Innan du föder: en inspirerande guide till den nya psykoprofylaxtekniken” av Anna Wilsby




  • Du är i vecka 25.
    Du har gått 24 fulla veckor och 0 fulla dagar (v24+0).
    Du är i 6:e kalendermånaden.
    Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
    Du är i trimester två.
    Beräknat förlossningsdatum Fre 7 jan 2011
    Du har 111 dagar kvar till beräknad förlossning

Presentation


En blogg som mina nära och kära får ta del av. . .

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga gärna!

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Väder Rosvik

Ellenor

      Lilla Prinsessan våran   

Alfred

   Våran lilla prins..   

  

Vincent

     Mitt Bonusbarn.
Och våran största prins..   

  

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards