Direktlänk till inlägg 26 augusti 2011

Gör om gör rätt..

Av Angelika - 26 augusti 2011 15:34

Läste i en bok - Leva med Barn ...

..och hittade några punkter som jag tycker kan vara värt att skriva om, bara för att...


Kategori Mat (där tror jag många har problem då och då)

*Tänk på att barn är Olika! Vissa barn behöver inte så mycket mat, de får i sig det de behöver och svälter inte ihjäl frivilligt.


*Lägg inte upp för stor portion mat på tallriken - Bättre fylla på om barnet vill ha mer. Låt större barn lägga upp själva.


*Låt barnet äta själv utan kommentarer, tjaj eller onödiga "hjälp". Hur skulle du själv reagera om någon på ditt jobb hela tiden satt och jagad på dig när du åt lunch? Och kanske rätt vad det var tog din gaffel för att "hjälpa till"?


*Om barnet lämnat mat - ställ undan tallriken utan att förebrå. Men ställ inte fram något annat istället och ge inga extra mellanmål! Säg ist: "vad roligt att du tyckte det var gott!" Håll på att maten äts vid måltiderna.. (den här punkten har vi börjat med nyss. Alfred blir lika ställd varje gång jag säger "vad roligt att du tyckte det var got, haha")

 

*Beröm inte ett barn som äter upp sin mat. Vad skulle du själv säga om någon sa till dig efter maten "vad duktig du varit som ätit upp allt!"




Barnet hade glömt hos oss

sin lilla leksakstelefon.

Jag tog mig friheten att låna den

innan jag lämnade den tillbaka.

Samtal som jag förut

aldrig vågat ringa

gick att föra nu,

lekande lätt,

på denna apparat

så full av oskuld

och kärlek..



HUSTAVLA, Tema barn och medier.

  1. 1. Bestäm tillsammans med barnen vad ni ska se på och inte. Du har rätt att säga ifrån.
  2. 2. Se till att det blir alldeles tyst ibland. Barn behöver stillhet och tid för eftertanke.
  3. 3. Låt inte medierna styra familjens liv. Var rädd om måltider och kvällsvanor.
  4. 4. Dela barnens upplevelser. Sitt med vid tv:n, lyssna på barnens musik, lär sig datorn och be barnet berätta om vad de sett, hört och läst.
  5. 5. Läs högt för barnen, dagliga kvällssagor för de mindre, lovföljetong för skolbarnen. Gå till biblioteket och fråga om lästips.
  6. 6. Begränsa skärmtiden och låt barnen leka. Se till att de kommer ut varje dag! Var gärna med och lek själv - Men fråga först.
  7. 7. Ge barnen upplevelser utanför mediernas värld. Ta med dem på utflykter, teater, musik och utställningar.


 
 
Ingen bild

Julia

26 augusti 2011 21:01

Jag tycker det är svårt att inte ge beröm när Emilia ätit bra för hon blir så stolt och glad då.. men det är klart det får ju inte bli överdrivet.

Angelika

27 augusti 2011 15:33

Men just att säga -"Vad duktig" du är, tycker jag låter knasigt. Men att säga "vad bra att du åt" eller "bra du äter" är ju inge fel! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelika - 9 juni 2014 21:01

        Längtar du? ;)  

Presentation


En blogg som mina nära och kära får ta del av. . .

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga gärna!

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Väder Rosvik

Ellenor

      Lilla Prinsessan våran   

Alfred

   Våran lilla prins..   

  

Vincent

     Mitt Bonusbarn.
Och våran största prins..   

  

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards