Alla inlägg under januari 2011

Av Angelika - 9 januari 2011 11:19

  

kl 14:05 igår kom våran Älskade Ellenor äntligen till världen! Hela 4355g vägde hon och var 54cm kort.. Vi mår toppen hela familjen och kom hem redan igår kväll och fick mysa med Storebror!.. PUSS! ♥ //Stolt Mamma till en prins o en prinsessa! :)

Av Angelika - 7 januari 2011 14:33

Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 6 fulla dagar (v39+6).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum idag
Du har 0 dagar kvar till beräknad förlossning.

Av Angelika - 6 januari 2011 18:30

  

 

Jag tror:

Pojke

4200g

2 Januari

Terese tror: 

Flicka
3700g
4 januari!

Cammi tror:

Flicka
4345 gram
4 januari

Julia tror:

Pojke
3995 gram
3e januari

Hanna B tror:

Flicka
3854g
3 Januari!

 

Lina tror:

Flicka 

3460g 

7 januari

Sandra N tror:

pojke

4150g

5e januari

Anna tror:

Pojke

3675g, 53cm

5 januari

 

Martina tror:

Flicka

3900 g, 51cm

10 januari (hoppas verkligen inte det stämmer, haha)


Malin A tror:

Flicka

3405g, 52 cm

1 Januari (just efter 00 slaget)


Malin R tror:

Flicka

3490g, 50cm

1 Januari








 

Vill bara påminna om att Bf datum är 7 januari..

Gick över med Alfred bf+4.

Han vägde 3790g och var 50cm :)

Av Angelika - 6 januari 2011 16:07

  


...Säger mer än Tusen ord!... Suck, kom ut nu lilla bebis, din säng väntar!

Av Angelika - 4 januari 2011 18:32

vårat Bf datum för lillskrutten i magen.. 2dagar kvar!   


Har varit till min Bm idag, var skönt att få komma dit nu när det är så nära. Få höra att den ligger som den ska och mår bra.. Och ligger som den ska gör den, men dock är den inte fixerad. Men det spelar egentligen ingen roll om den fixerar sig nu eller vid själva förlossningen så länge den ligger rätt. Har varit så nervös då den är så rörlig att den på någon höger ska lyckas vända sig med huvudet uppåt, men min bm sa att det behöver jag inte oroa mig för, så det var skönt! Fattar inte att jag är mer nervös nu än när jag väntade Alfred. Fast har väl att göra med att man vet vad som komma skall ;) Men förlossningen med alfred gick ju super fint, så är inte för det jag är nervös haha.. Ähh skit samma, hela situationen är ju grymt spännande! :)



Sf mått -38cm

Bebbis hjärtljud -152

Mitt tryck låg på -130/80.. Så det var lite högt. och jag har kännt av det, var helt knasig i skallen igår och ögonen värkte.. Samma idag. Så hon ville jag skulle höra av mig om det blir värre..

Men annars så såg allting super bra ut :)


Har haft små värk till och från hela dagen, men det är ju så irriterande då det bara värker lite och inte massor, haha. Varje gång jag får en sammandragning så blir jag glad och försöker röra på mig lite extra ;-P Men som alla vet så kan det ju ta ytterliggare 2 veckor innan bebis "kokat" färdigt, villket jag givetvis inte hoppas på!


varit med Mamma i mormors lägenhet. Rensat och försökt se om jag hittar nånting som kan komma till användning.. Blev där någon timma, sen åkte vi och köpte pizza som vi åkte hem till oss och åt, min morbror gjorde oss sällskap också. Grabbarna hade just bastat då vi kom hem, så alla 3 var så söta och rosiga om kinderna =)

Nu ska jag bara vila mig, mina fötter är svullna och jag känner mig super trött och mör i kroppen!


Just ja, vi köpte ju en Ny kamera igår (bättre begagnad), en Nikon D60, så ska läsa på lite om hur man fotar med den som bäst! Fotade några test bilder igår bara för att, och om det är kul!!! Äntligen en rejäl kamera att fota med, bara man lär sig använda den rätt så kommer detta bli toppen poppen! :)



    

  


  

Ja ni ser, man behöver öva lite. Skuggorna som finns på någon bild är ju inte speciellt snygga! Men resultatet är trotts allt så mycket bättre än med våran gamla :)

Av Angelika - 2 januari 2011 17:02

Haha, fick som skratta då jag läste vad jag skrev förra året den 1 januari om hur jag trodde att år 2010 skulle bli.. Aj aj så fel jag hade..


Kopierar in inlägget här; 

Jag vet att År 2010 kommer att vara ganska så likadant som år 2009, ja menar vad gör ett nr mer eller mindre för skillnad?

Kanske får jag ett jobb i år? Kanske köper vi nya saker? kanske alfred lär sig en massa nya ord? ja såna massa saker kommer säkert hända, men är ju inget "nytt" direkt. Nåja, jag ser fram emot ett nytt år med familjen iaf!

Så god fortsättning alla på det Nya året!  

 

 

-Då visste jag inte att vi skulle köpa hus, bli med barn igen (även om vi försökte). Ja livet är allt bra märkligt. Hur fort saker kan förändras!

Just nu är då mitt liv fulländat, eller ja snart, då bebis kommit ut! Men sen, då har jag allt.. Ingen miljon i världen kan få mig lyckligare.. Pengar är då verkligen inte allt, att få ha en egen familj och tak över huvudet är sjutusen gånger så mycket bättre! Minnst.. Lyckligt lottad är vad jag är!

 

Tänk, snart fyller vincent 7 år, fatta 7 år.. Tiden har verkligen rusat iväg.. Alfred blir ju 3, så det är snart 3 år sedan jag fick se honom för första gången, och snart får jag träffa deras lillasyster/bror för första gången. Magiskt!

 

Firar nånting mer snart också, men det tar vi den dagen! :)   

Av Angelika - 2 januari 2011 13:20

Att ta sig en sup just nu hade varit väldans gött ska ni veta.. Eller inte en rejäl sup, men kanske ett glas öl eller två. Är nästan less på att vara gravid nu, eller vänta.. Det har jag ju varit dom senaste månaderna, hehe..

Dock så mår jag mycket bättre nu sen årtalet ändrats och det är januari, äntligen. Som jag längtat! Kan pusta ut och har helt slutat spänna mig som jag gjort tidigare.. spännt mig pga att jag varit stressad över att bebis ska vilja komma ut redan i dec, men hej jesus det slapp vi! =)


Så idag mina vänner har jag hunnit med massor. ja redan kl 10 hade jag dammsugit nedervåningen, tvättning av kläder igång, diskmaskinen var igång, jag hade vikt tvättade kläder, gjort frukost åt barnen t.o.m kokat ägg, så nu är jag på G.. Vågade knappt röra mig tidigare, men nu känns det sååå härligt! =)


Har nyss skurat också. Alfred sover och vincent passade jag på att be gå ut en sväng och se om det är nå barn borta i backen.. Men han kom in efter inte en så lång stund. Svårt när han inte vill vara ute och leka, svårt att träffa andra barn menar jag :/ Men när alfred vaknar så går vi nog ut allihopa, beror på När alfred vaknar! Så vincent leker på sitt rum nu och jag sitter här och dricker dagens första kaffe kopp!


Igår så fick jag oväntat (hon ringde så klart först) besök. Lina och Leo ville komma och hälsa på. Om vi blev glada, alfreds bästis-fis på besök. Kan det bli bättre! Så jag kan nog tacka Lina för min energi idag, är inte varje dag någon kommer sig hit och hälsar på bara så där :) Sött när vi båda satt och strök på våra magar, precis som förra gången haha.. Ja Lina är Gravid! v21 =) Men iaf så var det ett fruktansvärt uppskattat besök i min dystra för tillfället tillvaro! :-)


v40

Av Angelika - 1 januari 2011 10:53

6 dagar kvar till beräknad förlossning


Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.
Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.



  

Presentation


En blogg som mina nära och kära får ta del av. . .

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fråga gärna!

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Väder Rosvik

Ellenor

      Lilla Prinsessan våran   

Alfred

   Våran lilla prins..   

  

Vincent

     Mitt Bonusbarn.
Och våran största prins..   

  

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards